Avveckling av kopparnätet i Strängnäs
Vi guidar dig till ett bättre alternativ
Alla abonnemang för fast telefoni och bredband (ADSL) som använder kopparnätet kommer att sluta fungera. Om du idag har fast telefoni eller bredband via kopparnätet kan du se över möjligheten att ansluta din fastighet till Fibras fibernätverk eller, om du redan är ansluten, aktivera alternativa abonnemang för tv, internet och telefoni.
Kopparnätet avvecklas senast 30 nov -23, enligt strangnas.se
Då ni är många i olika situationer som påverkas av avvecklingen har vi skapat en guide utifrån bland annat boendeform. Guiden finner du längre ned på sidan. Vill du göra det riktigt enkelt knappar du in din adress via knappen nedan.
Guide
Hur bor du?
Jag bor i villa
Min villa är inte ansluten till Fibra
Gå in på https://fibra.se/fiberkollen/ och skriv in din adress eller fastighetsbeteckning i sökfältet. Då får du svar på om du kan ansluta din villa till stadsnätet och vad det kostar. I vissa fall krävs det mer utredning för att undersöka om just din villa kan anslutas till stadsnätet, detta får du svar på när du gör din sökning och du kan i nästa steg skicka in en förfrågan till oss. Om din adress inte finns med när du söker så kan du enkelt skicka en förfrågan till oss så kontrollerar vi om vi kan leverera fiber till dig samt vad det kommer att kosta dig.
Min villa är fiberansluten via Fibra, men jag saknar telefoni-, tv- eller internetabonnemang.
Det finns två enkla sätt att beställa tjänster/abonnemang:
Via Fibras webbsida
I Tjänsteguiden kan du se och jämföra alla leverantörer, tjänster och paket. Du kan även beställa via sidan.
Via tjänsteleverantören
Du kan även kontakta tjänsteleverantören direkt via telefon eller deras webbplats för beställning av tjänst. Se telefonlista.
Jag bor i bostadsrätts- eller samfällighetsförening
Min förening eller bostad är inte ansluten till Fibras nät
Priset på en fibersanslutning beror på de lokala förutsättningar som finns i ert område. Gå in på https://fibra.se/fiberkollen/ och sök på en adress så guidar vi dig vidare till att skicka in en förfrågan.
Om ni har frågor eller funderingar får ni gärna kontakta vår kundsupport som kommer att hjälpa er vidare fram till ansvarige kontaktperson för er förening.
Min bostad är fiberansluten via Fibra, men jag saknar telefoni-, tv- eller internetabonnemang.
Det finns två enkla sätt att beställa tjänster/abonnemang:
Via Fibras webbsida
I Tjänsteguiden kan du se och jämföra alla leverantörer, tjänster och paket. Du kan även beställa via sidan.
Via tjänsteleverantören
Du kan även kontakta tjänsteleverantören direkt via telefon eller deras webbplats för beställning av tjänst. Se telefonlista.
Min förening är intresserad av kollektiva(grupp) tjänster, kan ni hjälpa till?
– Självklart! Mer än gärna.
Kontakta vår kundsupport så hjälper de er vidare till er ansvarige kontaktperson för just er förening.
Jag bor i flerfamiljshus/Jag är hyresgäst
Min bostad är inte ansluten till Fibras nät
Du som hyresgäst kontaktar din fastighetsägare för att ta reda på vilka möjligheter som finns för fiberanslutning. Du kan tipsa din hyresvärd om att gå in på https://fibra.se/fiberkollen/ och skicka in en förfrågan om fiberanslutning.
Min bostad/lägenhet är fiberansluten via Fibra, men jag saknar telefoni-, tv- eller internetabonnemang.
Det finns två enkla sätt att beställa tjänster/abonnemang:
Via Fibras webbsida
I Tjänsteguiden kan du se och jämföra alla leverantörer, tjänster och paket. Du kan även beställa via sidan.
Via tjänsteleverantören
Du kan även kontakta tjänsteleverantören direkt via telefon eller deras webbplats för beställning av tjänst. Se telefonlista.
Jag är fastighetsägare eller företagare
Jag är fastighetsägare av ett flerfamiljshus
Min fastighet är inte ansluten till Fibras nät
Du som fastighetsägare kan ta reda på vilka möjligheter som finns för fiberanslutning. Gå in på https://fibra.se/fiberkollen/ och ange din adress och skicka in en förfrågan om fiberanslutning.
Företagare
Mitt företag är inte anslutet till Fibra
Gå in på https://fibra.se/fiberkollen/ och skriv in din adress eller fastighetsbeteckning i sökfältet. Då får du svar på om du kan ansluta ditt företag till stadsnätet och vad det kostar. I vissa fall krävs det mer utredning för att undersöka om just ditt företag kan anslutas till stadsnätet, detta får du svar på när du gör din sökning och du kan i nästa steg skicka in en förfrågan till oss.
Företaget är fiberanslutet via Fibra, men saknar telefoni-, tv- eller internetabonnemang.
Det finns två enkla sätt att beställa tjänster/abonnemang:
Via Fibras webbsida
I Tjänsteguiden kan du se och jämföra alla leverantörer, tjänster och paket. Du kan även beställa via sidan.
Via tjänsteleverantören
Du kan även kontakta tjänsteleverantören direkt via telefon eller deras webbplats för beställning av tjänst. Se telefonlista.
Fibra bygger ett öppet stadsnät där företag kan växa och utvecklas. Förutom ett stort utbud av internet, TV och telefonitjänster från flera olika leverantörer så erbjuder Fibra även fibertjänster som kapacitet, svartfiber och våglängd. Vill du få kontakt med oss som kan fiber för företag? Du når oss på foretag@fibra.se