Vanliga frågor och svar

Välja tjänster

Felsökningsguide av internet-, tv- och telefonitjänst

Obs. Denna guide gäller dig som har beställt en internet-, tv- eller telefonitjänst från en av våra tjänsteleverantörer.

Gör alltid en egen felsökning innan du kontaktar tjänsteleverantören för att undvika teknikerkostnader som tillkommer när du får ett besök av en tekniker ifrån tjänsteleverantören och/eller från Fibra som inser att din router är trasig och felet inte ligger i nätet eller i tjänsten.

Gör såhär:

  1. Kontrollera din bekräftelse från din leverantör så att beställt aktiveringsdatum infallit.
  2. Kontrollera din bekräftelse från din leverantör så att tjänsten aktiverats på rätt adress.
    Om bekräftelsen inte överensstämmer med din beställning, vänligen kontakta din internet, tv eller telefonileverantör. Kontaktuppgifter till din leverantör hittar du här i vår Tjänsteguide.
    Om bekräftelsen överensstämmer med din beställning, gå till steg 3 om det gäller en internettjänst och gå till steg 4 om det gäller en tv- och/eller telefonitjänst.
  3. Kontrollera om du får in rätt internetleverantör här. På denna sida kan du även göra ett hastighetstest på din tjänst.
    Om du får in rätt internetleverantör rekommenderar vi att du felsöker din utrustning.
    Felsökningsguide för dig med inkopplad wifi-router.
    Felsökningsguide för dig utan inkopplad wifi-router.
    Om du inte får in rätt internetleverantör:
    Anledningen till varför du inte har fått in rätt leverantör kan bero på flera olika saker. Ett exempel är att IP-adressen hämtas från en tidigare internettjänst som inte ännu är avslutad och kan blockera din önskade internettjänst. För att kontrollera detta kontaktar du Fibras kundsupport. OBS! Om inte Fibras Kundsupport kan hjälpa dig kommer de hänvisa dig vidare till din tjänsteleverantör.
  4. Om bekräftelsen överensstämmer med din beställning rekommenderar vi dig att gå till en av våra felsökningsguider nedan:
    Felsökningsguide för dig med inkopplad wifi-router.
    Felsökningsguide för dig utan inkopplad wifi-router.

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Router är en apparat som gör det möjligt för dig att använda ditt fiber trådlöst.

Koppla gärna upp din skrivare, mobiltelefon, dator, TV, surfplatta eller trådlösa skrivare mot nätet. Trådlös router är alltså en enhet som via radiovågor förmedlar datatrafik till och från en flera enheter.

En trådlös router går att köpa via tjänsteleverantörerna eller direkt från vilken elektronikbutik som helst.

Kontakta gärna vårt kundsupport om du har någon fråga eller fundering.

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Yes!

IPv6 är under utveckling hos oss på Fibra och vi kommer att informera våra kunder när vi har spikat ett datum för produktion.

Håll utkik!

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Har du svårt att välja ut en router?

En rekommendation är att du kontaktar din tjänsteleverantör och hör om dom kan erbjuda en router som kan passa dina behov.

Annars kan du köpa en router hos vilken elektronikbutik som helst.

Ett tips är att du köper en router utifrån vilken användning du har av nätverket, spelar du till exempel mycket online spel så behöver du en stark router som klarar av att ge rätt mängd kapacitet.

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Alla flyttar inom Fibras nät går genom tjänsteleverantören.

Önskar du flytta dina tjänster till din nya bostad som också har en stadsnätsanslutning via Fibra så behöver du uttagsnumret till användarnoden eller stadsnätsuttaget till hands.

Kontakta din leverantör så får du hjälp med flytten.

Lycka till!

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Teknik och utrustning

Hastighetsguide

Kontrollera att mätningen är gjord när du är direktkopplad från en dator till användarnoden eller det passiva uttaget. OBS! om du gör mätningen när du ansluter till ett trådlöst nätverk så ger det oftast inte samma hastighet som när du är direktkopplad.

Kontrollera din hastighet här. Stämmer hastigheten och tjänsten överens med den tjänst och hastighet som du har beställt? Om Ja gå till steg 1, om Nej gå till steg 2.

Steg 1:

Vad bra! önskar du högre hastighet än vad du har idag kan du uppgradera din tjänst hos din tjänsteleverantör. För beställning av uppgradering klicka här.

I vissa fall kan det finnas en begränsning av hastigheten i din användarnod och du kan då endast ha hastigheter upp till 100 Mbit/s. För att kontrollera hastigheten kan du klicka här. Där kan du också beställa en uppgradering av din användarnod. När uppgraderingen är utförd kommer du kunna beställa tjänster upp till 1000 Mbit/s.

Om du har ett passivt uttag (dvs. ett nätverksuttag i väggen) och önskar högre hastigheter än 100 Mbit/s bör du kontrollera om ditt uttag har en kapacitet upp till 100 Mbit/s.
Ibland kan det även vara en begränsning i fastighetsnätet. För att få reda på om det är så kan du ställa frågan till Fibras kundsupport via detta formulär . OBS! Tänk på att det även kan finnas begränsningar i inkopplad utrustning som dator eller router.

Steg 2:

Om mätningen inte överensstämmer med den hastighet du har beställt från din leverantör behöver du kontakta tjänsteleverantören för mer information kring din beställning och eventuellt göra en felanmälan.

Tips! Gör alltid en egen felsökning innan du kontaktar din tjänsteleverantör för att undvika onödiga teknikerkostnader som tillkommer när du får ett besök av en tekniker från tjänsteleverantören eller en tekniker från Fibra. Vill du komma till våran felsökningsguide utan inkopplad router klicka här ,vill du komma till våran felsökningsguide med inkopplad router klicka här.

 

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Felsökningsguide av internet-, tv- och telefonitjänst

Obs. Denna guide gäller dig som har beställt en internet-, tv- eller telefonitjänst från en av våra tjänsteleverantörer.

Gör alltid en egen felsökning innan du kontaktar tjänsteleverantören för att undvika teknikerkostnader som tillkommer när du får ett besök av en tekniker ifrån tjänsteleverantören och/eller från Fibra som inser att din router är trasig och felet inte ligger i nätet eller i tjänsten.

Gör såhär:

  1. Kontrollera din bekräftelse från din leverantör så att beställt aktiveringsdatum infallit.
  2. Kontrollera din bekräftelse från din leverantör så att tjänsten aktiverats på rätt adress.
    Om bekräftelsen inte överensstämmer med din beställning, vänligen kontakta din internet, tv eller telefonileverantör. Kontaktuppgifter till din leverantör hittar du här i vår Tjänsteguide.
    Om bekräftelsen överensstämmer med din beställning, gå till steg 3 om det gäller en internettjänst och gå till steg 4 om det gäller en tv- och/eller telefonitjänst.
  3. Kontrollera om du får in rätt internetleverantör här. På denna sida kan du även göra ett hastighetstest på din tjänst.
    Om du får in rätt internetleverantör rekommenderar vi att du felsöker din utrustning.
    Felsökningsguide för dig med inkopplad wifi-router.
    Felsökningsguide för dig utan inkopplad wifi-router.
    Om du inte får in rätt internetleverantör:
    Anledningen till varför du inte har fått in rätt leverantör kan bero på flera olika saker. Ett exempel är att IP-adressen hämtas från en tidigare internettjänst som inte ännu är avslutad och kan blockera din önskade internettjänst. För att kontrollera detta kontaktar du Fibras kundsupport. OBS! Om inte Fibras Kundsupport kan hjälpa dig kommer de hänvisa dig vidare till din tjänsteleverantör.
  4. Om bekräftelsen överensstämmer med din beställning rekommenderar vi dig att gå till en av våra felsökningsguider nedan:
    Felsökningsguide för dig med inkopplad wifi-router.
    Felsökningsguide för dig utan inkopplad wifi-router.

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Fiber överför snabbt och stabilt data, det vill säga din internetuppkoppling blir snabb.

Fiber är inte bara det hetaste på marknaden just nu, utan också ett långsiktigt alternativ.

Det ger en framtidssäker infrastruktur och eftersom fibern ligger i marken är den väldigt driftsäker. Med fiber kan vi idag inte se några egentliga begränsningar i kapacitet.

Intresserad av att veta mer? Tveka inte att kontakta oss.

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Router är en apparat som gör det möjligt för dig att använda ditt fiber trådlöst.

Koppla gärna upp din skrivare, mobiltelefon, dator, TV, surfplatta eller trådlösa skrivare mot nätet. Trådlös router är alltså en enhet som via radiovågor förmedlar datatrafik till och från en flera enheter.

En trådlös router går att köpa via tjänsteleverantörerna eller direkt från vilken elektronikbutik som helst.

Kontakta gärna vårt kundsupport om du har någon fråga eller fundering.

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

En nackdel är att kapaciteten går ner när många kopplar upp sig mot samma mast.

Idag är det många enheter som slåss om utrymme; mobiler, bärbara datorer, larm, GPS:er med mera.

Det förekommer förstås också varierad täckning. Ofta är din datamängd begränsad och du tvingas betala mer om du vill fortsätta surfa.

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Instruktionsfilmer

 

Kontakta gärna oss om någon fråga eller fundering dyker upp!

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

 

Kontakta gärna oss om någon fråga eller fundering dyker upp!

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

 

Kontakta gärna oss om någon fråga eller fundering dyker upp!

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

 

Kontakta gärna oss om någon fråga eller fundering dyker upp!

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

 

Kontakta gärna oss om någon fråga eller fundering dyker upp!

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Felanmälan

Felsökningsguide av användarnod/fiberuttag

Obs. Denna guide gäller dig som INTE har en wifi-router kopplad till din användarnod/fiberuttag.

Gör alltid en egen felsökning innan du kontaktar tjänsteleverantören för att undvika teknikerkostnader som tillkommer när du får ett besök av en tekniker ifrån tjänsteleverantören och/eller från Fibra som inser att din router är trasig och felet inte ligger i nätet eller i tjänsten.

Gör såhär:

  1. Testa med en annan nätverkskabel mellan din dator/tv och användarnoden/fiberuttaget. Koppla alltså ur din wifi-router och dennes nätverkskabel från användarnoden/fiberuttaget.
    Om det fungerar så har du löst felet själv.
    Om det inte fungerar kontakta din Internet-, tv- eller telefonileverantör för en felanmälan eller för vidare felsökning.

 

Hälsningar,

Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Kontakta din tjänsteleverantör för att starta ett felärende samt påbörja en första felsökning utav tjänsten. 

Om leverantören inte hittar något avvikande i tjänsten skickas ett ärende till oss och vi gör en ordentlig felsökning på fibern.

Vi har en kontinuerlig kontakt med tjänsteleverantörerna vid en felanmälan.

Det är viktigt att i en felsökning kontrollera att alla sladdar är hela och rena samt att felsökningen görs via en dator och inte trådlöst via en router.

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Det är sånt som händer!

Kontakta vårt kundcenter så ser vi till att skapa en felanmälan. En tekniker ifrån oss kommer eventuellt att besöka dig för vidare hjälp på plats mot en kostnad. Hur mycket du kommer att debiteras beror på vad som behöver bytas ut eller lagas,

Om du bor i en hyresrätt är det viktigt att du felanmäler till din fastighetsägare om fiberutrustningen har skadats.

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
E-post: info@fibra.se
Tel: 0771-375 375

Är strömadaptern till din användarnod trasigt eller har den helt enkelt kommit bort?

Inga problem alls! En ny strömadapter köper du direkt via oss.

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Hur lång tid felavhjälpningen tar beror helt på vart felet ligger.

Misstänker du avbrott fibern eller annat fel på din hårdvara, så kan en tekniker kontakta dig för tidsbokning och felsöka på plats.

Vi håller en dialog med din tjänsteleverantör och uppdaterar ärendet kontinuerlig.

Alla frågor kring status samt tidsplan får du gärna ta med din tjänsteleverantör direkt.

Lycka till med din felanmälan, vi gör vårt bästa för att lösa ärendet så snabbt så möjligt.

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Faktura och betalning

Vi rekommenderar alla våra kunder att välja bort pappersfakturan. Vi erbjuder e-faktura, sms och mejlfaktura. Kombinerat med autogiro underlättar det dina betalningar till oss, det är kostnadsfritt, säkert och bekvämt.

Fibra är ett dotterbolag till Mälarenergi och all fakturering sker pga. detta via dem. Du hittar mer information om dina alternativ här på malarenergi.se.

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Enklaste sättet att se dina fakturor är att logga in på Mitt Mälarenergi. Fibra är ett dotterbolag till Mälarenergi och all fakturering sker pga. detta via dem.
Mitt Mälarenergi hittar du här nedan.

Gör såhär:

Logga in på Mitt Mälarenergi (kräver Bank-ID).

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Avgiften “Bredbandsanslutning” är en nätavgift som avser underhåll av nätet, felsökning efter felanmälan från tjänsteleverantör samt drift och uppgradering av nätet fram till användarnod.

Kostnaden är 40 kronor per månad och användarnod. På fakturan kallas denna avgift “Bredbandsanslutning” och är summerad till 120 kr för tre månader.

Avgiften regleras enligt konsumentprisindex och kan samfaktureras med nätägarnas övriga nyttigheter. Om du till exempel bor i Västerås fakturerar vi då driftavgiften tillsammans med din El, fjärrvärme eller vatten faktura.

Du kan se dina fakturor från Fibra på “Mitt Mälarenergi”, Mitt Mälarenergi hittar du här.

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Enklaste sättet att se dina fakturor är att logga in på Mitt Mälarenergi. Fibra är ett dotterbolag till Mälarenergi och all fakturering sker pga. detta via dem.
Mitt Mälarenergi hittar du här nedan.

Gör såhär:

Logga in på Mitt Mälarenergi (kräver Bank-ID).

Kontakta oss om du har någon fråga eller fundering så hjälper vi dig vidare!

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Enklaste sättet att ange en fakturareferens för företag är att logga in på Mitt Mälarenergi. Mitt Mälarenergi hittar du här.

Kontakta oss om du har någon fråga eller fundering så hjälper vi dig vidare!

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Ansluta Fibra

Fiber överför snabbt och stabilt data, det vill säga din internetuppkoppling blir snabb.

Fiber är inte bara det hetaste på marknaden just nu, utan också ett långsiktigt alternativ.

Det ger en framtidssäker infrastruktur och eftersom fibern ligger i marken är den väldigt driftsäker. Med fiber kan vi idag inte se några egentliga begränsningar i kapacitet.

Intresserad av att veta mer? Tveka inte att kontakta oss.

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Avgiften “Bredbandsanslutning” är en nätavgift som avser underhåll av nätet, felsökning efter felanmälan från tjänsteleverantör samt drift och uppgradering av nätet fram till användarnod.

Kostnaden är 40 kronor per månad och användarnod. På fakturan kallas denna avgift “Bredbandsanslutning” och är summerad till 120 kr för tre månader.

Avgiften regleras enligt konsumentprisindex och kan samfaktureras med nätägarnas övriga nyttigheter. Om du till exempel bor i Västerås fakturerar vi då driftavgiften tillsammans med din El, fjärrvärme eller vatten faktura.

Du kan se dina fakturor från Fibra på “Mitt Mälarenergi”, Mitt Mälarenergi hittar du här.

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Enklaste sättet att ta reda på om din användarnod behöver en uppgradering är genom att kontakta vårt kundsupport via mejl eller telefon. Om du vet att din användarnod behöver uppgraderas kan du beställa en ny användarnod här genom att ange din adress och följa flödet.

Om du till exempel har en äldre variant av nod som endast klarar av en kapacitet upp till 100 Mbit/s och du önskar komma upp i högre hastigheter har du då möjlighet att uppgradera din utrustning för att nå dit.

Idag kan våra fiber kunder nå upp till 1000 Mbit/s i nätet. Förutsatt att områdesnätet också är uppgraderat.

Kontakta oss om du har någon fråga eller fundering så hjälper vi dig vidare!

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Serviceavtal är som en försäkring för anslutna föreningar eller flerfamiljshus. Ett serviceavtal ger ökad trygghet och bekvämlighet.

Fibra sköter drift och övervakning av stadsnätsanslutningen, hela vägen fram till varje dosa på väggen hos slutanvändaren. Fibra ger en unik serviceingång direkt till våra tekniker med bl a följande service:

  • Uppgradering av stadsnätsanslutningen,
  • Årlig besiktning av överlämningspunkt
  • Övervakning av fastighetsnätet
  • Felsökning efter felanmälan från en tjänsteleverantör
  • Hjälp att rätta till fel direkt eller mot kostnadskalkyl
  • Kabelvisning mm.

Det finns också möjlighet att teckna andra varianter av serviceavtal, kontakta oss för att diskutera vilken lösning som passar just er.

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Svaret är faktiskt ett ja!

Du som fastighetsägare kan använda nätet till en rad olika smarta tjänster, exempelvis digitala informationsskyltar, brandvarningssystem eller övervakningssystem med kamera som bevakar till exempel garage, soprum och andra platser som har behov av tillsyn.

Besök vår tjänsteguide för FÄ för mer information om tjänster för dig som fastighetsägare.

Hälsningar
Fridolf på Fibra

Kundsupport har öppet vardagar från 08:00 till 16:00.
Kundsupports kontaktformulär
Tel: 0771-375 375

Vi använder cookies för att göra ditt besök hos oss bättre. Acceptera vår cookie policy så får du den bästa upplevelsen av fibra.se