Felsökningsguide av användarnod eller passivt uttag (guide för dig med inkopplad wifi-router)

Denna guide gäller dig som har en wifi-router kopplad till din användarnod/passivt uttag. Se dessa kopplingar illustrerade nedan.

Obs! Gör alltid en egen felsökning innan du kontaktar tjänsteleverantören för att undvika teknikerkostnader som tillkommer när du får ett besök av en tekniker ifrån tjänsteleverantören och/eller från Fibra som inser att din router är trasig och felet inte ligger i nätet eller i tjänsten.

passivt uttag användarnod wifi router
Bilden till vänster illustrerar en wifi-router kopplad till ett passivt uttag (även kallat fiberuttag). Bilden till höger illustrerar en wifi-router kopplad till en användarnod.

 

Gör såhär:

1. Kontrollera lysdioderna på din utrustning; Power, status och wan ska lysa.
Om alla dioder lyser/blinkar gå vidare till punkt 2.
Om inte alla dioder lyser/blinkar gå vidare till punkt 3. (Obs, med undantaget: Om power och status är släckt och wan blinkar svagt skall du beställa en ny strömadapter. Beställ en adapter här om du bor i Västerås eller Hallstahammar. Kontakta Sevab om du bor i Strängnäs.)

2. Dra ut dosans strömadapter, låt strömmen vara av i ca 30 sek. Koppla in den igen. Om det fungerar så har du löst felet själv. Om det inte fungerar fortsätt till punkt 3.

3. Känn på strömadaptern till dosan på väggen om den är kall eller varm.
Om den är kall kontrollera om du har ström i ditt vägguttag t.ex. med en annan utrustning. Fungerar det med annan utrustning är strömadaptern troligtvis trasig. Har det nyligen varit åskoväder kan din adapter ha tagit skada av det. Beställ en adapter här om du bor i Västerås eller Hallstahammar. Kontakta Sevab om du bor i Strängnäs. Om den är varm fortsätt till punkt 4.

4. Testa med en annan nätverkskabel mellan din dator/tv och användarnoden/passiva uttaget. Koppla alltså ur din wifi-router och dennes nätverkskabel från användarnoden/passiva uttaget.
Om det fungerar så har du löst felet själv.
Om det inte fungerar kontakta din Internet-, tv- eller telefonileverantör för en felanmälan eller för vidare felsökning.

 

Hälsningar Fridolf på Fibra

Kontakta kundcenter – vi finns här för dig!
Om du inte finner svaret på din fråga är det bara att ringa eller mejla oss. Du når oss på telefon 0771-375 375 eller via vårt kontaktformulär
Här hittar du våra öppettider.

Dela inlägget:
Skip to content