Enkelt att byta!

Enkelt att byta till gruppavtal med Fibra

Så här kommer du enkelt ingång med din förenings gruppavtal. På den här sidan berättar vi om vad ett gruppavtal är och hur du gör för att börjar surfa och/eller se på tv via ditt gruppavtal. Varmt välkommen till Fibra!

Vad är ett gruppavtal?

Med ett gruppavtal får ni som boende bredband och tv-utbud från samma leverantör/-er till en lägre kostnad än vad det kostar om ni väljer en leverantör själva. Ni kan alltså tillsammans i föreningen enas om en eller två leverantörer som levererar ett grundutbud av bredband och/eller tv via stadsnätet Fibra. Och det bästa av allt, ni har samtidigt kvar det öppna nätet, det vill säga ni har fortfarande möjlighet att nyttja övriga leverantörer i Fibras utbud om ni önskar. Hur bra som helst ju! 

Varför är det så bra med gruppavtal?

  • en lägre kostnad än vad det kostar om du väljer en leverantör och abonnemang själv.
  • ingen ny installation av fiber in i bostaden behövs. Ingen behöver alltså komma in i din bostad för att utföra ett arbete.
  • efter avtalstiden löpt ut hjälper Fibra till att förhandla fram ett nytt gruppavtal.
  • du som boende har alltid kvar det öppna nätet och kan välja bland alla våra leverantörer.

Kan jag beställa andra abonnemang än de som avtalas i gruppavtalet?

Ja, självklart! Ett gruppavtal innebär att alla hushåll får tillgång till ett grundutbud av bredband och/eller tv. Den som utöver detta vill ha en högre bredbandshastighet eller en annan leverantör av till exempel internet kan beställa dessa tjänster parallellt i Fibras nät. I grund och botten har du alltså alltid kvar det öppna nätet via Fibra, det vill säga du har tillgång till alla de olika leverantörerna och hastigheterna.

Här nedan hittar du hela Fibras utbudet av bredband och tv.

""

Välj och vraka.

Byt om du vill.

Vart går fakturan för gruppavtalet?

Din förening står på avtalet för gruppavtalet och mottar och betalar fakturan för ditt gruppavtal. Hur styrelsen sen väljer att reglera denna kostnad är upp till dem att informera om.

Om du på egen hand utökar dina abonnemang inom bredbands- och tv-utbudet så kommer du att faktureras direkt för dessa tjänster. Det kan till exempel vara att addera en tv-kanal eller att beställa en högre bredbandshastighet.

När kan jag börja nyttja gruppavtalet?

Så fort ett beslut om gruppavtal är taget kommer leverantören och din förening överens om ett startdatum för gruppavtalet. Din styrelse skickar ut information om detta datum i god tid. 

Kom ihåg! Se över dina befintliga abonnemang

Vill du endast nyttja detta förmånliga avtal så kom ihåg att avsluta eventuella andra befintliga abonnemang du idag har för att slippa en onödig kostnad. Så klart kan du behålla dina befintliga abonnemang parallellt om du önskar.

Lång uppsägningstid på befintligt abonnemang

Om du idag har abonnemang med en så pass lång uppsägningstid att gruppavtalet kommer att starta innan abonnemanget är avslutat kan du nyttja gruppavtalet parallellt med detta.

Behöver jag någon utrustning för att nyttja gruppavtalet?

Om det i ditt gruppavtal ingår utrustning som till exempel wifi-router eller tv-box så kommer styrelsen i din förening att skicka ut information och/eller tillhandahålla denna i god tid.

Jag har fått en ny wifi-router via gruppavtalet, hur kopplar jag in den?

Wifi-routern skall du koppla mot Fibras befintliga utrustning, det vill säga din användarnod, eller ditt stadsnätsuttag i din bostad. Du kommer att få information om exakt hur du gör från leverantören. Din nya wifi-nätverk är sedan redo att nyttjas av dina enheter i din bostad, till exempel tv, surfplatta med mera.

Så hittar du fibern i din bostad
En bild av en användarnod. En vit fyrkantig dosa som är cirka 20x25 cm.

Användarnod – förekommer oftast i villor och i nyare lägenheter.

en bild av en vit platta som sitter på väggen. På plattan finns uttag och ett uttagsnummer.

Stadsnätsuttag – förekommer oftast i lägenheter.

I mitt gruppavtal ingår ingen router. Jag har en wifi-router sedan tidigare, kan jag nyttja den?

Det brukar gå bra! Viktigt att kolla upp om det inte skulle fungera är att kontakta din befintliga leverantör för att se så den inte är leverantörsbunden. Det går också bra att köpa en ny wifi-router via en elektronikkedja.

Varmt välkommen till Fibra!

Har du frågor?  Kontakta kundcenter.
TELEFON 0771–375 375
""

Ditt nät. Din stad. Din framtid.

Skip to content