Vad sysslar du med under arbetsdagen?
Mitt arbete innehåller diverse olika tekniska uppgifter som innefattar allt från att montera, konfigurera och underhålla nätverksenheter till mer administrativa arbetsuppgifter. Jag har även en roll som superuser vilket innebär att jag har ett mer övergripande ansvar för vissa av våra system. Jag jobbar med systemmässiga förändringar och förbättringar, i mitt fall gäller det vår övervakning samt systemet där tjänsteleverantörer aktiverar sina tjänster i vårt nät. Ytterligare en av mina arbetsuppgifter är att ta fram statistik för både Fibra internt och våra kunder. En del i mitt arbete innefattar även rollen som Incident Manager för en av våra kunder där jag är deras speaking partner när det gäller incidenter i vår leverans till dem. Detta följer jag upp med kunden regelbundet på våra operativa möten vi har månadsvis där jag redovisar och går igenom statistik av den leverans vi har till dem.
Vad har du för gått för utbildning?
Jag pluggade en yrkesförberedande IT-utbildning med fokus på nätverk på Grillska gymnasiet i Västerås. Vi hade ett gäng kurser inom nätverk där vi utgick från nätverksföretaget Ciscos sätt att lära ut. Efter gymnasiet studerade jag Server- och virtualiseringsspecialist på Yrkeshögskolan i Örebro där jag tog kurser inom operativsystemet Linux, Windows server, Nätverk via Cisco, VMWare för virtualisering av servrar m.m.
Vilka två personliga egenskaper är viktiga att ha för att jobba som kommunikationstekniker?
Viljan att lära sig. Ingen kan allt och det tar aldrig slut på saker att lära sig i min roll. Det är bra att vara nyfiken och ta reda på hur olika delar av nätet är uppbyggt eller hur olika tekniska funktioner faktiskt fungerar. Olika fel kräver olika färdigheter och kunskaper.
Att vara problemlösare är en annan egenskap som är viktig att ha för att jobba som kommunikationstekniker. Vid problemlösning får jag ta mycket eget ansvar. Att grundligt felsöka, vrida och vända på möjligheter för att hitta grunden till problemet genom att tillämpa de tekniska kunskaper jag besitter gör att jag kan komma fram till en lösning. Fel kan ta tid och vara svåra att lösa men det finns oftast en lösning på ett eller annat sätt.